Co jeżeli zachowania u Twojego dziecka są nieprawidłowe?
Dla kogo jest TUS?
Dla dzieci mających trudności w kontaktach społecznych (słowny, wzrokowy, interakcja w zabawie).
Dla tak zwanych samotników (kiedy dziecko woli bawić się samo).
Dla dzieci nieśmiałych i reagujących lękiem.
Dla dzieci które wkracza w kolejny etap życia, komunikowania się ,funkcjonowania, wyrażania emocji i siebie.
Dla dzieci nie potrafiących odczuwać intencję i uczucia innych osób.
Dla dzieci okazujących nadmierną agresję i wpadających w histerię lub nie potrafiących radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi.
Dla dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem wysokofunkcjonującym, całościowymi zaburzeniami rozwoju, ADHD.
Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia, których głównym celem jest nabywanie i doskonalenie kompetencji społecznych.
Dzieci podczas zajęć ćwiczą prawidłową komunikację, nabywają umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uczą się współpracy z rówieśnikami.
Na czym polega metoda?
Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina wg R. Emmena i M. Plasmeijer’a oparty jest na zasadach teorii kognitywnego nauczania społecznego jest to forma regularnego treningu grupowego. Głównymi celami programu są:
– poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych,
– zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych,
– zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych,
– zmniejszenie doświadczanego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.
Dzieci zdobywają możliwość:
– rozpoznawania treści przeżywanych emocji,
– przeżycia i nauczenia się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
– poprawę koncentracji uwagi,
– pohamowania spontanicznych reakcji,
– przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej,
– poprawy samooceny.
Za pomocą jakich narzędzi uczymy się na zajęciach?
Za pomocą ćwiczeń umożliwiających nabycie nowych umiejętności, utrwalenie ich i doświadczenie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji.
Możliwości uzyskania informacji zwrotnej – w różnej formie, jako informacje od trenera, ale też od innych uczestników treningu.
Przeniesienia – generalizacja ćwiczonych umiejętności poprzez wykonywane zadania domowe.
Co ćwiczymy na TUS-ie?
Umiejętności: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów. Dzieci biorące udział w Treningu Umiejętności Społecznych nabywają takich umiejętności jak radzenie sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), potrafią reagować na zaczepki innych, pohamować własną złośliwość, rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, czekać na swoją kolej i słuchać polecenia do końca oraz ponosić konsekwencje swoich działań.
Trening Umiejętności Społecznych